28.02.2019
АВІАПЕРЕВЕЗЕННЯ-2018: ПІДСУМКИ ТА СПОДІВАННЯ
Отже, минулий рік відзначився черговим зростанням обсягів пасажирських перевезень. За даними Державіаслужби України, загалом українські аеропорти надали послуги 20,5455 млн. пасажирів, що на 24,5% перевищує аналогічні показники 2017 року. Переважна більшість цього пасажиропотоку припала на міжнародні рейси - близько 18,4 млн., тобто практично 90%. Перший висновок - нагальна потреба в бюджетних авіаперевезеннях Україною нікуди не зникла, більш того, авіаційне сполучення в межах країни й надалі залишається здебільшого для обраних.
МІЖНАРОДНІ НАПРЯМКИ РУЛЯТЬ
Але скільки б не сперечались авіаексперти щодо необхідності зменшення цін авіаквитків на внутрішніх рейсах, применшувати здобутки міжнародних перевезень все ж не варто, адже тут Україні є чим пишатись. Так, за даними порталу anna.aero, впродовж 2018 року авіакомпанії світу запровадили 3765 нових авіамаршрутів, що майже на 7% більше, ніж у попередньому році. Беззаперечним лідером серед авіакомпаній є ірландська Ryanair, яка протягом року відкрила 218 нових маршрутів. Щодо країн, які стали найпривабливішими для перевізників за кількістю нових рейсів, перша позиція з величезним відривом - за США (1228 нових рейсів за рік). При цьому Україна увійшла до рейтингу ТОП-20 країн, де започатковані нові рейси з показником 72 напрямки (діагр. 1).
АЕРОПОРТИ ДЕМОНСТРУЮТЬ ЗРОСТАННЯ
Недивно, що на тлі зростання обсягів пасажирських перевезень позитивну динаміку демонструють й українські аеропорти, які, власне, й забезпечують обслуговування людей, що прилітають до країни або відлітають із неї (діагр.3) За підсумками 2018 року, незмінними залишились перші два рядки. Їх посіли столичні аеропорти Бориспіль та Київ ім.Ігоря Сікорського. Щодо «бронзового» призера, ним за підсумками року став аеропорт Львів ім.Данили Галицького, випередивши свого основного конкурента з Одеси.
Найбільший аеропорт України за минулий рік обслужив 12,6 млн. пасажирів (+19,4% проти 2017 року). Показники зросли як щодо прямих, так і транзитних рейсів, що вкотре підкреслює першочерговість розвитку хабової моделі головного авіаційного вузла країни. Минулого року аеропорт розпочав/поновив співпрацю з такими авіаперевізниками, як Swiss, Brussels Airlines, Air Malta, але особливою подією став початок польотів ірландської Ryanair. Найбільший лоукост Європи має амбітні плани щодо аеропорту Бориспіль, адже анонсував 22 маршрути до різних країн Європи. Судячи із заяв керівництва авіакомпанії, це тільки початок експансії на український авіаційний ринок.
Щодо «меншого брата», столичний аеропорт Київ збільшив свій показник вдвічі, на 51,8%, надавши протягом минулого року послуги 2,81 млн. пасажирів. Таке суттєве зростання відбулося завдяки «якірним» перевізникам, серед яких - Belavia (рейси до Мінська з подальшим транзитом до РФ), найбільший лоукост Центральної та Східної Європи -- угорська Wizz Air (26 маршрутів до різних країн Європи) та українська авіакомпанія Sky Up, чиї чартерні перевезення до Туреччини та Єгипту стрімко зростають).
Головний аеропорт Західної України, Львів, вперше в своїй історії подолав позначку в півтора мільйони пасажирів, зафіксувавши перевезення 1,597 млн. осіб, що перевищує досягнення минулого року на 47,9%. Протягом 2018-го аеропорт плідно співпрацював із лоукостами, які, власне, і забезпечили рекордний показник. Протягом року свою присутність у львівському небі збільшила Wizz, яка наразі має 10 маршрутів, враховуючи нові напрямки, анонсовані на 2019 рік. З осені, одночасно з операціями в Борисполі, рейси до Львова розпочала Ryanair, на цей момент - 5 напрямків. До того ж завдяки італійському лоукосту Ernest Airlines мешканці Західної України отримали можливість дістатися Мілана, Венеції, Неаполю та Рима.
Загалом, за підсумками минулого року, із 16 діючих на сьогодні міжнародних аеропортів України лише один, у Кривому Розі, зафіксував негативну динаміку проти 2017 року (-32,4%. Інші продемонстрували зростання від 8 % у Дніпрі до 84,4 % у Рівному, а ще два аеропорти минулого року отримали своє друге життя: після тривалої перерви поновили роботу літовища в Полтаві та Миколаєві.
ПРИБУТКИ АБО ПАСАЖИРИ
Реалії останніх років авіаційної галузі змушують більшість авіаперевізників Європи змінювати концепцію надання послуг від класичного «все включене» до необхідного «сплачуй тільки за те, чого потребуєш». Поява лоукост-перевізників, що агресивно конкурують не лише між собою а й з класичними авіакомпаніями, відкриття низки рейсів із другорядних аеропортів, лібералізація авіаційного законодавства в межах Європи та зростання цін на авіаційне пальне - всі ці фактори призвели до суттєвого зниження цін на квитки, а отже, й до зменшення прибутків авіаперевізників на тлі зростання показника зайнятості крісел (load factor). Як наслідок, останніми роками низка перевізників була вимушена зупинити свою діяльність. Серед найбільш гучних банкрутств - Monarch (Велика Британія) та Air Berlin (Німеччина), Primera Air (Данія) та Cobalt (Кіпр). Найсвіжіший приклад, вже цього року, - німецька Germania та британська Flybmi, які оголосили про припинення польотів у лютому.
⇒ Поява лоукост-перевізників, що агресивно конкурують не лише між собою а й з класичними авіакомпаніями, відкриття низки рейсів із другорядних аеропортів, лібералізація авіаційного законодавства в межах Європи та зростання цін на авіаційне пальне -- всі ці фактори призвели до суттєвого зниження цін на квитки, а отже, й до зменшення прибутків авіаперевізників на тлі зростання показника зайнятості крісел (load factor).
Навіть Ryanair, один із небагатьох перевізників, що демонстрував позитивні фінансові показники останні 3 роки, за третій квартал 2018-го зафіксував чистий збиток у розмірі 20 млн. евро. Незважаючи на зростання обсягу перевезень на 8%, авіакомпанія змушена була зменшити середній тариф авіаквитків на 6%, аби досягти запланованого обсягу перевезень. У коментарі до релізу авіакомпанії Майкл О’Лірі, CEO Ryanair, зазначив: «Звичайно ми засмучені, але при цьому щасливі, бо наші пасажири мали змогу скористатися нашими рекордно низькими цінами. Це допоможе нам у подальшому зростанні».
Щодо України, флагманський перевізник МАУ також не може похвалитися гідними фінансовими показниками. На прес-конференції «Підсумки діяльності авіакомпанії МАУ в 2018 році та плани на майбутнє», що відбулася на початку лютого, президент МАУ Юрій Мірошников дав зрозуміти, що другий рік поспіль для компанії був збитковим. Позаминулого 2017 року МАУ зафіксувала чистий збиток у розмірі 304,5 млн. гривень, фінансовий результат 2018 ще не підраховано, але, за словами пана Мірошникова, очікується, що він буде значно гіршим. «Така ціна зростання, -- стверджує він. Усі пасажири радіють щорічному зниженню на 20% наших тарифів, «Украерорух» та аеропорт Бориспіль задоволені збільшенням кількості наших рейсів та відсотка транзитних пасажирів. Але нікого не цікавить, за рахунок чого нам це вдається на тлі підвищення вартості авіаційного пального, необхідності оминати територію країни на Сході та в Криму, а також територію РФ, що значно збільшує вартість наших рейсів».
СТРИМАНИЙ ОПТИМІЗМ 2019
Більшість експертів авіаційної галузі згодна з тим, що темпи зростання в 2019 році мають уповільнитись, позаяк галузь занадто стрімко розвивалася останні три роки, що не відповідало показникам росту доходів населення України. Погоджується з цією думкою і генеральний директор МА «Бориспіль» Павло Рябікін. «Зниження темпів приросту пов’язане зі зростанням абсолютної кількості пасажирів. Тобто кількісно за підсумками цього року ми очікуємо такий самий результат зростання, але у відсотках це вже будуть зовсім інші цифри, десь приблизно 14,5%», -- додав він.
А втім, звіт ТОП-3 аеропортів України за перший місяць поточного року додає стриманого оптимізму. Головний аеропорт країни за підсумками січня-2019 надав послуги 897,2 тис. пасажирам (+14% проти січня-2018), аеропорт Київ ім.Сікорського -- 224,6 тис (+44,2%), аеропорт Львів -- 127,1 тис (48,5%).

Автор:
Ярослав ІЦКОВСЬКИЙ
ПОДІЛИТИСЯ: